Kalendar trudnoće po tjednima

8. tjedan trudnoće - vaša beba jako brzo raste i razvija se

U ovom tjednu srce vaše bebe već kuca jako brzo - oko 150 otkucaja u minuti. Osim toga do kraja ovog tjedna svi bebini organi su započeli razvoj!

Vaša beba jako brzo raste – saznajte što se događa s bebom kroz ovaj tjedan

U osmom tjednu trudnoće nastavlja se ubrzani rast i razvoj vaše bebe. Beba je udvostručila svoju dužinu u odnosu na sedmi tjedan. Počinje organogeneza (razvoj organa), a vanjski izgled bebe poprima sve više ljudski oblik, iako s nešto većom glavom u odnosu na ostali dio tijela. 

3d rendered medically accurate illustration of a fetus at week 12

Bitni dijelovi tijela koji se razvijaju:

  • Glava i lice – razvoj oka, ušiju, naziru se vrh nosa i nosnice, usne
  • Ruke – naziru se dijelovi ruke i prsti
  • Dijelovi nogu se kasnije razvijaju i još uvijek su obliku pupoljka
  • Micanje bebe – počinju trzaji trupa i udova
  • Formiranje četiri srčane komore
  • Kucaji čedinjeg srca (KČS) – u osmom tjednu su od 140 do 180 otkucaja u minuti
  • Uz razvoj drugih sustava intenzivnije počinje razvoj probavnog sustava i pluća
  • Počinje razvoj spolnih žlijezda, testisa i jajnika 
  • Povećava se volumen tekućine  (amnijska tekućina) u kojoj je beba smještena u gestacijskoj vrećici
  • Osnova za razvoj mozga počinje slati signale.

Dužina i težina bebe

 Vaša beba je sada veličine zrna graha, dužine oko 11 mm do 14 mm i teška oko 2-3 grama.

Što se događa s mamom

Tijekom rane trudnoće simptomi su nepredvidljivi. Mogu biti prisutni jedan tjedan, sljedeći ne, pa se ponovno pojaviti. Mučnine i povraćanje mogu biti i dalje prisutni u ovom tjednu, grčevi u trbuhu, napuhnutost trbuha, povećanje grudi također. Kako se razvija beba i raste maternica, tako se  kod ginekološkog pregleda nalazi povećana i smekšana maternica. Vaš prirast tjelesne težine je oko 1 kilogram i skloni ste promjenama raspoloženja

Trudnički simptomi u 8. tjednu

Kada jutarnje mučnine prestaju?

Jutarnje mučnine i povraćanje najčešće su prisutne od 6. do 12 tjedna trudnoće, a ponekad potraju i do 14. tjedna trudnoće. Najizraženije razdoblje je upravo 8. do 10. tjedan trudnoće. Izraženije i dugotrajnije su u višeplodnoj, npr. blizanačkoj trudnoći radi viših razina hormona trudnoće (hCG-a). Ukoliko su prisutne i nakon 16 tjedna, trebalo bi provjeriti i isključiti druge moguće razloge koji nisu posljedica trudnoće:

  • Čir (vrijed) na želucu ili početnom dijelu tankog crijeva (dvanaestercu),
  • Zarazne bolesti probavnog trakta – uzrokovane bakterijama, virusima i često praćene temperaturom,
  • Bolesti jetre, gušterače, žuči, itd.
  • Problemi protoka krvi kroz mozak trudnice (krvarenja u području mozga ili ugrušak) ili infektivne bolesti neurološkog sustava (virusne i bakterijske upale mozga i moždanih ovojnica – encefalitis, meningitis…).

Proljev u trudnoći

Tijekom rane trudnoće djelovanjem hCG-a dolazi do usporavanja rada crijeva i otežanog i neredovitog pražnjenja stolice (opstipacije). Kako je trudnoća “drugo stanje” moguće su međutim i proljevaste stolice koje mogu potrajati dva do tri dana. Tijekom rane trudnoće treba se poraditi na prehrambenim i životnim navikama na načine koji ponekad uzrokuju promjenu stolice:

  • Uzimanje veće količine svježeg voća i povrća
  • Uzimanje veće količine tekućine
  • Korištenje tableta koji sadržavaju vitamine i minerale (npr. magnezij) koji nekad dovode do reakcije crijeva u smislu proljevastih stolica. Nerijetko se problem riješi zamjenom proizvoda drugog proizvođača.
  • Pojačana tjelovježba.

No proljevaste stolice (kao i mučnine i povraćanje) mogu biti i dio kliničke slike infektivnih bolesti crijeva uz normalnu ili povišenu tjelesnu temperaturu. 

U svakom slučaju je potrebno konzultirati se s liječnikom kako bi se pronašao razlog proljevastih stolica.

Odbijanje ili pretjerana sklonost određenoj hrani 

Zbog promjena razine hormona trudnoće može se razviti žudnja ili pak averzija prema određenoj hrani. Također se pojačava i osjet mirisa. što može dovesti do mučnine. Planiranjem uravnotežene prehrane s većim brojem manjih dnevnih obroka izbjeći ćete osjećaj gladi i pretjerano uzimanje samo određene vrste hrane (npr. ugljikohidrata) i time smanjiti mogućnost dobivanja viška kilograma. 

Grčevi u nogama

Tijekom osmog tjedna mogu se javiti grčevi u nogama, naročito tijekom noći. Vježbe istezanja i uzimanje dostatne količine tekućine umanjit će navedeni simptom. Preparati magnezija također će smanjiti pojavu grčeva u nogama.

Promjene raspoloženja

U ovom tjednu izraženije su promjene raspoloženje, umor, osjećaj nezadovoljstva (anksioznost)…Primjerenom tjelesnom aktivnošću i pravilnim odmorom umanjit ćete navedene probleme, a obavljanjem svakodnevnih poslova skrenuti tijek misli u pozitivnom smjeru. 

Krvarenja iz rodnice

U 8. tjednu trudnoće ponekad su prisutna krvarenja iz rodnice različitog intenziteta. Oskudna sukrvica ili smećkasti iscjedak su znak “manjih problema”, dok su jača krvarenja uz bolove u donjem dijelu trbuha znak ozbiljnijih problema kao što su:

  • Izvanmaternična trudnoća
  • Prijeteći pobačaj
  • Pobačaj u tijeku

U svakom slučaju potrebno je javiti se liječniku radi postavljanja dijagnoze i uvođenja potrebne terapije.

Savjeti stručnjaka za 8. tjedan trudnoće

Što učiniti kod problema sa spavanjem

Tijekom osmog tjedna trudnoće mogu se pojaviti problemi sa spavanjem radi burnih hormonalnih promjena koje dovode do  učestalog mokrenja tijekom noći, grčeva u nogama ili anksioznosti. Strah od trudnoće i poroda, preispitivanje je li sve u redu, “hoću li biti dobra majka” kod određenog broja trudnica može dovesti do razvoja insomnije (nespavanja). 

Navike kojima si možete pomoći za dobro spavanje:

  • Redovito održavanje tjelesne aktivnosti i šetnje u prirodi tijekom dana 
  • Planiranje smanjenja aktivnosti kako se bliži vrijeme spavanja
  • Potrebno je bar osam sati noćnog sna i planirati odlazak na spavanje najkasnije oko 22 h
  • Izbjegavanje stresnih situacija
  • Izbjegavanje energetskih napitaka, kave, veće količine tekućine prije spavanja
  • Čitanje knjige prije spavanja će više pomoći nego gledanje televizije
  • Izbjegavanje jakih i obilnih obroka prije odlaska u krevet
  • Po preporuci liječnika možete povremeno koristiti tablete za opuštanje i spavanje koje su dozvoljene u trudnoći ako prije navedeni postupci nisu pomogli. 

Kako pronaći odgovarajući grudnjak za trudnice

 Odabirom pravilnog grudnjaka olakšat ćete si simptome grudi prisutne u trudnoći:

  • Odaberite grudnjak koji vam dobro pristaje tj. ne steže ili nije prelabav, ali pruža kvalitetnu potporu grudima.
  • Pripazite ostavlja li tragove na koži nakon kratke upotrebe jer je to znak da ste izabrali grudnjak koji vas previše steže.
  • Izbjegavajte grudnjake s metalnim dodacima u košaricama jer su nakon dužeg nošenja često neugodni i ne dozvoljavaju “prirodnu” poziciju grudi.
  • Izaberite odgovarajuću veličinu košarica grudnjaka jer se volumen dojke tijekom trudnoće značajno povećava, uputno je da pokriva cijelu dojku.
  • Naramenice bi trebale imati mogućnost prilagodbe dužine kako bi se osigurala odgovarajuća udobnost i podrška grudi prilikom promjene veličine grudi. Po mogućnosti odabrati grudnjak sa širim naramenicama.
  • Odaberite grudnjak po mogućnosti od pamuka i drugih prirodnih elastičnih materijala koji omogućuju “disanje” kože, a time smanjuju pretjerano znojenje i moguće infekcije kože i bradavice dojke.

Planiranje prvog pregleda kod liječnika

Vrijeme je za prvu posjetu liječniku. Prije dolaska pripremite pitanja koja ćete postaviti liječniku vezano uz trudnoću. Dolaskom u ginekološku ordinaciju medicinska sestra će vam izmjeriti tjelesnu težinu, krvni tlak (RR) i trakicom provjeriti proteine u urinu. Kod prvog pregleda nakon razgovora s liječnikom o vašim simptomima i zdravstvenom stanju počet će vaša obrada trudnoće. 

  • Ginekološki pregled vanjskog spolovila, rodnice, prisutnost sekreta u rodnici, izgled vrata maternice i njegova dužina te oblik, veličina i tvrdoća maternice 
  • Uzimanje PAPA nalaza i cervikalnih briseva
  • Ultrazvučni pregled zdjelice i potvrda “kvalitete” trudnoće – mjerit će se dužina bebe (CRL), ustanoviti prisutnost kucanja dječjeg srca i njegova frekvencija, provjera žumanjčane i gestacijske vreće, provjera izgleda jajnika.
  • Planiranje laboratorijske obrade (krvna slika, šećer u krvi – GuK, TSH – štitnjača, transfuzija – KG, Rh, IAT, markeri na hepatitis, HIV, sifilis, rani kombinirani probir…).

Folna kiselina 

Kako se u 8. tjednu trudnoće zatvara neuralna cijev, bitno je pripaziti na unos dovoljne količine folne kiseline. Dnevna potreba je 400 mcg. U prirodnom obliku (tzv. folatima) nalazi se u:

  • zelenom lisnatom povrću,
  • citrusnom voću (npr. limun),
  • grahu, grašku,
  • soji,
  • brokuli.

Sintetski oblik tzv. folna kiselina služi za obogaćivanje hrane i dodaje se:

  • riži,
  • tjestenini.
  • kruhu i drugim proizvodima od žitarica.

Može se nabaviti u ljekarni kao poseban preparat ili je (uz minerale i vitamine) dio preparata različitih proizvođača koji se koriste u trudnoći kao dodatak prehrani.

Pregled stomatologa

Nakon pregleda i potvrde trudnoće kod ginekologa uputno je obaviti stomatološki pregled ukoliko ga niste obavili tijekom planiranja trudnoće. Karijes i upala zubnog mesa su izvor bakterija koje mogu štetiti trudnici i bebi. Preporučeno je učiniti poliranje zubi kako bi se otklonile naslage i kamenac koji su podloga budućeg karijesa. 

Počnite vježbati

Ukoliko niste bili skloni sportskim aktivnostima prije trudnoće, bitno je započeti svakodnevno vježbanje. Time ćete smanjiti pojavnost mučnina i povraćanja u ranoj trudnoći. Vježbe za mišiće dna zdjelice (Kegelove vježbe) pomažu u regulaciji mokrenja i spolnog života tijekom trudnoće i olakšavaju porod i postporođajni oporavak. Vježbanjem se troše suvišne kalorije i onemogućava pretjerano dobivanje na tjelesnoj težini, čime se smanjuje mogućnost razvoja bolesti u trudnoći kao što su povišeni tlak u trudnoći ili šećerna bolest. Promjene raspoloženja, umor, nesanica i nezadovoljstvo najbolje se rješavaju tjelesnom vježbom. Razvoj samodiscipline vježbanjem tijekom trudnoće pomaže i u postporođajnom vraćanju na “normalne” kilograme te olakšava privikavanje na nove uvjete unutar obitelji.