31.10.2025.

Montessori odgoj ─ principi i prednosti metoda

Istražite principe koje zagovara Maria Montessori o odgoju djece i prednosti primjene Montessori metoda u odgoju.

Za pojam “Montessori pedagogija” su čuli mnogi, nerijetko ga se opisuje kao odgoj bez vikanja, a u slučaju kritičara kao odgoj bez granica, zbog kojeg se dijete teško prilagođava okolini u kojoj živi. No, ciljevi Montessori odgoja su puno više od tek jedne definicije, a uključuju principe i metode za koje se brojni stručnjaci slažu da doprinose odgoju samostalnog, slobodnog, znatiželjnog i samosvjesnog djeteta.

Što je Montessori odgoj?

Montessori odgoj je znanstveno utemeljen pristup odgoju i učenju u kojem je fokus na poticanju osjećaja neovisnosti i osobnog razvoja djeteta. Temelji se na načelu “pomozi mi da to učinim sam” kroz koje se dijete potiče na emancipaciju i samostalno donošenje odluka te da istražuju svijet svojim tempom i metodama. U Montessori odgoju roditelji i odgajatelji prate djetetovo ponašanje i potrebe, ali mu ne “serviraju” rješenja, što i je jedan od glavnih principa u odgoju koji je zagovarala Maria Montessori, začetnica Montessori pedagogije.

Tko je Maria Montessori?

Mariu Montessori nazivaju jednom od najznačajnijih osoba u povijesti pedagogije koja je cijeli svoj život posvetila poticanju i poboljšanju dječjeg razvoja. Rođena je u Italiji 1870. godine, a osim što se obrazovala u području pedagodije, usmjerila se i na medicinu i bila je jedna od prvih žena koje su diplomirale na Sveučilištu u Rimu. Kao utemeljiteljica Montessori pedagogije, 1907. godine je u getu u Rimu otvorila prvu Montessori školu, a njeno iskustvo rada s djecom s posebnim potrebama je postalo temelj Montessori obrazovnog sustava. Zagovarala je da dijete samostalno otkriva svijet, da se razvija sukladno svojim mogućnostima i da je sloboda djeteta temelj, uvjet i cilj pedagogije.

Principi Montessori metode

Maria Montessori je naglašavala da je dijete biće koje se izgrađuje u skladu s uvjetima svijeta koji ga okružuje, a promatranjem djece i njihovih interesa razvila je pristup odgoju i obrazovanju koji se temelji na nekoliko važnih i značajnih principa.

#1 Dijete u središtu

Kada bi se Montessori odgoj morao opisati s nekoliko riječi, onda bi najispravnije bilo reći da je ključni princip Montessori pedagogije učenje koje je usmjereno na dijete. Fokus je na jedinstvenosti svakog djeteta, što znači da se poštuju njegove mogućnosti i potrebe. Takav pristup djetetu omogućuje da određuje smjer učenja.

#2 Razvoj samopouzdanja i neovisnosti

Dijete koje svijet istražuje svojim tempom i metodama uči kako donositi odluke, preuzeti inicijativu i pronaći rješenje, što uvelike utječe na djetetovu neovisnost, kao i na rast njegovog samopouzdanja i samopoštovanja.

#3 Sloboda unutar granica

Djetetu se daje sloboda u odabiru aktivnosti prema njegovim interesima, ali unutar jasnih granica koje postoje prvenstveno radi djetetove sigurnosti. Također, na ovaj način se njeguje poštovanje prema djetetu, ali i svima drugima u njegovom okruženju.

#4 Pripremljeno i poticajno okruženje

Ovaj princip se odnosi na materijale, opremu i prostor u kojem dijete uči. Ideja je da bude dobro osmišljeno i pripremljeno, a alati i materijali moraju biti lako dostupni i poticati ih istraživanje i učenje.

#5 Upijajući um

I ovaj princip se temelji na znanstvenom promatranju djece kroz koje je Maria Montessori došla do zaključka da djeca prvih šest godina života poput spužve upijaju sve što se događa u njihovoj okolini poput jezika, kulture i ljudskog ponašanja. Zbog toga smatra da im treba dozvoliti da uče svojim tempom, odnosno izbjegavati forsiranje i intevencije odraslih, što bi značilo da ih ne treba tjerati da uče “na silu”.

#6 Iskustveno učenje

Isksutveno učenje se nadovezuje na ranije navedeno pripremljeno okruženje. Montessori pedagogija zagovara učenje kroz praktične aktivnosti i upravo zbog toga su Montessori učionice opremljene raznim alatima i materijalima koji dozvoljavaju djeci da izravno dožive proces učenja.

#7 Samoedukacija

Ovaj princip se temelji na uvjerenju da djeca imaju urođenu želju za učenjem i da su se sposobna obrazovati ako im se pripremi poticajno okruženje i sloboda odabira aktivnosti. Djecu se potiče da istražuju, ekperimentiraju i uče iz svojih otkrića, a istovremeno se kod njih razvija ljubav prema učenju.

#8 Međugeneracijsko učenje

Montessori metoda zagovara miješanje dobnih skupina u obrazovnom procesu jer zajedničko učenje djece različite dobi donosi nezanemarive prednosti za razvoj djeteta. Mlađa djeca svakako uče od starijih, njeguje se međusobna suradnja, a stariji imaju ulogu vođe ili mentora, što je itekako potrebna vještina u odrasloj dobi.

#9 Holistički pristup

Princip cjelovitog pristupa znači da Montessori pedagogija zagovara poticanje cjelovitog razvoja djeteta što uključuje motorički razvoj, spoznajni razvoj, osamostaljivanje u svakodnevici, osjetilnost, jezično-govorni razvoj i društvenost

#10 Učitelji kao promatrači

Još jednom treba istaknuti ulogu odraslih, a posebice učitelja u Montessori pedagogiji. Dakle, u najvećoj mjeri oni imaju ulogu promatrača koji razumiju indvidiualne potrebe djeteta i interese, prate njegov razvojni tempo i prema tome usmjeravaju dijete. Nagalasak nije na podučavanju, već na osiguravanju okoline koja će dijete poticati na samostalno učenje i istraživanje.

Prednosti Montessori odgoja

Proučavanjem principa na kojima se temelji Montessori odgoj jasno je i koje su neke od najvažnijih prednosti takvog pristupa za rast i razvoj djeteta.

#1 Samopoštovanje

Dijete koje raste u poticajnom okruženju u kojem se poštuju njegovi izbori, interesi i mogućnosti, odrasta u osobu s visokom razinom samopoštovanja, ali i asertivnosti. Naime, tijekom života će se znati zauzeti za sebe, ali će poštivati i uvažavati prava i potrebe drugih u svojoj okolini.

#2 Neovisnost

Samostalno istraživanje, postavljanje pitanja i traženje odgovora doprinosi razvoju neovisnosti kod djeteta jer dijete nije pod “instrukcijama” roditelja, odgajatelja i učitelja.

#3 Samopouzdanje

Dijete koje se razvija u neovisnu osobu s visokom razinom samopoštovanja je ujedno i dijete koje ima veliko samopouzdanje tijekom djetinjstva, a još veće u odrasloj dobi.

#4 Kreativnost i kritičko promišljanje

Samostalnost, ali i poticajno okruženje u procesu učenja doprinosti razvoju kreativnosti djeteta u pronalaženju odgovora na pitanja, ali i kritičkom promišljanju svega onoga što se događa u njegovom okruženju.

#5 Odgovornost

Budući da Montessori odgoj djecu potiče na odabire i aktivnosti prema vlastitim interesima koje moraju sami savladati samim time dijete razvija svijest o odgovornosti za svoje postupke i napredak u učenju.

#6 Samodisciplina

Poštivanjem sebe, ali i drugih, kod djeteta se razvija samodisciplina. Također, okruženje koje potiče neovisnost, slobodu kretanja, kreativnost i koncetraciju u procesu učenja doprinosi djetetovoj samodisciplini i samoregulaciji.

#7 Spontanost u učenju

Rezultat slobode u učenju prema Montessori metodi dovodi do toga da dijete uči spontano, bez otpora, razvija svoj um, različite vještine i autonomiju. Za dijete nema stresa i pritiska, već je prisutno uživanje u učenju.

#8 Inkluzivnost

Montessori okruženje daje svakom djetetu priliku sudjelovati, učiti i rasti u prostoru u kojem se poštuju različitosti i prepoznaju potrebe svakog pojedinog djeteta. Zbog toga se Montessori metoda smatra izrazito inkluzivnim pristupom u radu s djecom.

#9 Socijalne vještine

Razvoju socijalnih vještina kroz Montessori metodu najviše doprinosi princip međugeneracijskog učenja. Naime, okruženje u kojem se nalazi više dobnih skupina potiče dijete na komunikaciju i suradnju, a u razvoju socijalnih vještina veliku ulogu imaju igre i druge društvene interakcije koje zagovara Montessori pedagogija.

#10 Cjeloviti razvoj

Zbog cjelovitog pristupa prema djetetu, Montessori metoda doprinosi svim aspektima razvoja djeteta – fizičkom, emocionalnom, socijalnom i kognitivnom razvoju.

Montessori metode u odgoju i obrazovanju djeteta ne odgovaraju svima, jer to ovisi o različitim čimbenicima, ali možete provjeriti kako vaše dijete funkcionira u takvom ili sličnom okruženju na radionicama za djecu. Stručnjaci iz područja pedagogije ističu da Montessori metode najviše odgovaraju obiteljima koje cijene neovisnost, kreativnost i holistički pristup. Ipak, neki od principa Montessori odgoja su primijenjivi i potrebni u svakoj obitelji – poštivanje djeteta, poticanje i pohvala za trud te ona najvažnija riječ “volim te” je ono što svako dijete zaslužuje čuti i živjeti.