17.02.2021.

Radionice za djecu – idealan poticaj za učenje

Kroz razvoj djeca otkrivaju razne interese o kojima žele učiti. Idealan način za poticanje razvoja interesa su različite dječje radionice.

Zašto su radionice za djecu važne

Djeca uče od najranije dobi – spoznaju, istražuju, opisuju i uspoređuju svijet i prirodu koja ih okružuje. Kroz odgojno-obrazovni sustav odnosno kroz igru i učenje, odgajatelji i učitelji utječu na cjelokupan razvoj djece. No, nažalost, velike vrtićke grupe i razredi onemogućavaju prepoznavanje interesa i talenata kod svakog pojedinog djeteta. Također, ne pruža svaki vrtić ili škola mogućnost da djeca razvijaju neki svoj talent ili pohađaju aktivnost koju vole. Srećom, danas postoje brojne opcije, a među njima su i radionice za djecu. Glavni razlog zbog kojeg biste trebali upisati dijete na radionicu smo naveli – zadovoljavanje interesa vašeg  djeteta, no postoji niz drugih dobrobiti za dijete:

  • poticajno okruženje za učenje
  • dodatan razvoj talenata koje dijete ima
  • razvoj kreativnosti i inovativnosti
  • razvoj sposobnosti mišljenja i kritičkog promišljanja
  • razvoj sposobnosti rješavanja problema i prepreka
  • korištenje novih tehnologija
  • razvoj koordinacije
  • obogaćivanje rječnika
  • razvoj pažnje i koncentracije
  • razvoj osjećaja odgovornosti prema obvezama
  • razvoj osjećaja za timski rad
  • jačanje samopouzdanja.

Dakle, popis prednosti sudjelovanja na radionicama za djecu zbilja je bogat i odnosi se na sve vrste dječjih radionica. Ples, glazba, dramska ili likovna umjetnost, STEM ili eko radionice – što god da odaberete zajedno s djetetom budite sigurni da će pozitivno utjecati na rast i razvoj vašeg djeteta.

Kako odabrati idealnu radionicu za svoje dijete

Prvo i osnovno – aktivnost ili radionicu koju će dijete pohađati odaberite zajedno s djetetom. To znači da ćete uvažiti djetetove želje i interese te u skladu s time donijeti najbolju odluku. Drugo, ali ne manje važno je da zapamtite – manje je više! Sigurni smo da želite omogućiti sve najbolje svome djetetu, no nemojte ni dijete ni sebe zatrpavati s gomilom obveza što u ovom slučaju znači – s pohađanjem brojnih radionica. Djetetu ne treba sve jer u konačnici od šume neće vidjeti drveće pa se može dogoditi da izgubi interes za bilo koje područje. Stručnjaci tvrde da se određeni interesi kod djece formiraju već do treće godine života pa kako biste ih kao roditelji prepoznali savjetuju sljedeće:

  • promatrajte dijete – ukoliko je spretno, okretno, gipko to znači da bi dijete moglo uživati u plesu ili gimnastici
  • promatrajte dijete u igri – neka djeca će se prvenstveno igrati s loptom, glazbenim igračkama ili lutkicama, dok će druga uživati u crtanju, pisanju, modeliranju plastelina ili slaganju lego kockica
  • slušajte dijete – promislite o tome kakva vam pitanja vaše dijete postavlja – jesu li kreativna i maštovita ili dijete zanimaju činjenice što znači da se u njemu možda krije mali znanstvenik
  • promatrajte djetetove reakcije – razveseli li se vaše dijete kada čuje glazbu ili ugleda bicikl ili romobil ili vodene bojice – odgovor vam otkriva puno o interesima vašeg djeteta.

Ovo su neke od fizičkih i psihičkih karakteristika koje vam mogu pomoći u prepoznavanju talenata i interesa kod vaših mališana, a postoji još nekoliko kriterija prema kojima biste trebali birati radionicu za svoje dijete:

  • radionica djetetu treba biti zanimljiva i zabavna
  • dijete se treba veseliti odlasku na radionicu
  • dijete treba uživati u radionici
  • djetetu radionica treba pružiti mogućnost razvoja njegovih potencijala
  • radionica djetetu treba pružiti nova iskustva
  • radionica djetetu treba pružiti nova prijateljstva
  • dijete tijekom radionice treba naučiti prihvaćati svoje jake strane i svoja ograničenja.

Psiholozi savjetuju da ne upisujete dijete na radionicu samo kako biste razvili neke djetetove slabije strane ili navike jer može biti kontraproduktivno. Ponavljamo, dijete svakako mora uživati u igri i učenju!

Gdje pronaći informacije o radionicama

Zbilja ne postoji grad, a gotovo ni manje mjesto u Hrvatskoj u kojem ne postoji ponuda dječjih radionica. Dostupan je velik izbor besplatnih radionica, zatim radionica za koje plaćate simboličnu kotizaciju ili možete dijete upisati u program radionice gdje ćete plaćati  po dolasku ili mjesečnu članarinu. Internet je mjesto na kojem možete pronaći sve informacije o radionicama u svojoj lokalnoj zajednici, no morate znati pretraživati. Za početak se možete raspitati u vrtiću ili školi koju vaše dijete pohađa ili jednostavno pretražiti njihove internetske stranice. Ako niste zadovoljni ponudom ili vaše dijete ne pohađa školu ili vrtić, imajte na umu različita mjesta u sklopu kojih se održavaju radionice za djecu:

  • knjižnice i čitaonice
  • centri za kulturu
  • centri za djecu i mlade
  • domovi kulture
  • udruge
  • volonterski centri
  • pučka otvorena učilišta
  • društva „Naša djeca”
  • centri tehničke kulture
  • filmski savezi
  • kino klubovi
  • muzeji i galerije
  • privatni zabavno-edukativni centri i škole.

Pretraživanje ponude nadolazećih radionica zapravo je vrlo jednostavno. Primjerice, ako živite u Poreču i želite saznati postoji li najava radionice za djecu, informaciju ćete bez problema dobiti na internetskoj ili Facebook stranici Pučkog otvorenog učilišta Poreč. Ili ćete, ako živite u Daruvaru, informacije o radionicama doznati na stranicama Knjižnice i čitaonice Daruvar. Najave radionica za djecu su također dostupne na internetskim stranicama pojedinog grada, turističke zajednice ili lokalnih medija.

Nadalje, različiti portali ili grupe na društvenim mrežama koji su usmjereni obiteljima:

Ističemo kako je ponuda različitih radionica za djecu diljem Hrvatske uistinu bogata, a ako prije pretraživanja ipak želite znati nešto više o konceptu radionica – nastavite čitati!

Vrste radionica za djecu

Likovne radionice

Likovne radionice osmišljene su na način da u djetetu potaknu ono najbolje kroz odgoj iz područja umjetnosti. Djeca kroz likovno stvaranje usvajaju različite tehnike rada, razvijaju koncentraciju te sposobnost pronalaženja alternativnih rješenja i razmišljanja. Likovne grupe usmjerene su već za djecu od četiri godine pa sve do tinejdžerskog uzrasta i najčešće uključuju:

  • upoznavanje s različitim umjetničkim tehnikama
  • razvoj mašte, crtanje i slikanje po sjećanju
  • osnove modeliranja
  • crtanje, slikanje i modeliranje prema zadanom modelu
  • razvoj percepcije prostora, predmeta i ljudskog lika
  • organizirani posjet muzejima i galerijama
  • izložbu dječjeg stvaralaštva.

Program likovnih radionica ovisi o dobi djeteta, no svim likovnim grupama glavni je cilj da djeca istražuju svijet oko sebe i na taj način razviju osjećaj samopouzdanja, sigurnosti, samostalnosti i samokontrole. Radi se, dakle, o karakteristikama koje su temelj za razvoj svakog djeteta, ali su ujedno i poticaj za daljnje učenje i istraživanje.

Glazbene radionice

Možda vaše dijete još uvijek nije spremno za odabir instrumenta koji će svirati, no uživanje u glazbenoj umjetnosti nude i glazbene radionice. Dapače, glazbene radionice kod svakog djeteta razvijaju doživotnu ljubav prema glazbi i doprinose razvijanju socijalnih, emocionalnih i fizičkih vještina u razigranom okruženju. Glazbene radionice uključuju:

  • istraživanje glasa
  • istraživanje pokreta, ritma i melodije
  • istraživanje slušanja
  • upoznavanje s glazbenim instrumentima
  • uvođenje u svijet pjevanja i sviranja.

Glazbene radionice mogu upisati djeca s navršenih pet godina života, a možete biti sigurni da će se zabaviti, upoznati sa svijetom glazbe, a možda i otkriti instrument koji će u skorijoj budućnosti biti jedan od njihovih najboljih glazbenih prijatelja.

Dramske radionice

Dramske radionice idealan su izbor za klince koji vole igrati različite uloge, maštaju o tome da jednog dana postanu glumci, redatelji ili scenaristi. U dramske grupe djeca se mogu uključiti već u dobi od pet godina, a program se temelji na različitim dramskim igrama. Igre djeci i mladima daju mogućnost da se otvore, komuniciraju na jednoj drugačijoj razini zbog čega lakše usvajaju brojne pojmove i ponašanja koja im nekad predstavljaju prepreku ili problem. Program rada na dramskim radionicama uključuje:

  • edukaciju o pojmu dječjih kazališta i primjenu kazališnih metoda u svakodnevnom životu
  • upoznavanje s dramskim metodama što uključuje osvješćivanje tijela, rad na glasu i pokretu, rad na dramskim situacijama, improvizaciju
  • jačanje verbalnih i motoričkih sposobnosti
  • razvijanje svijesti o važnosti kazališta
  • razvijanje svijesti o ljudima u zajednici.

Velika prednost dramskih radionica je grupni rad zbog kojeg djeca razvijaju vještinu suradnje s drugima i međusobnog poštovanja, tolerancije i uvažavanja.

Radionice programiranja

Radionice programiranja najčešće su namijenjene djeci osnovnoškolske dobi, dakle od navršene sedme godine djetetova života. Treba napomenuti da radionice programiranja nisu osmišljene isključivo za nadarenu djecu. Radionice programiranja uključuju:

  • upoznavanje s uporabom računala
  • upoznavanje s konceptom i osnovnim programskim tehnikama
  • upoznavanje sa STEM temama
  • izrađivanje interaktivnih priča, animacija, glazbe
  • izrađivanje jednostavnih računalnih igara i programa.

Djeca danas pripadaju generaciji koja veliku većinu svog vremena provodi pred ekranom. Ako ih uključite u radionice programiranja, to vrijeme neće biti uzalud utrošeno jer na njima djeca razvijaju brojne vještine, unaprjeđuju matematičku logiku, usvajaju nove metode učenja i razmišljanja. I, naravno, pritom se odlično zabavljaju!

Radionice robotike

Osim radionica programiranja, jedan od omiljenih odabira novih generacija djece su radionice robotike. U radionice robotike uključuju se već i predškolarci koje se uči kako razvijati računalno razmišljanje i programiranje bez korištenja ekrana. Radionice robotike uključuju:

  • upoznavanje s osnovama programiranja
  • razumijevanje svjetlosti, zvuka i pokreta
  • otkrivanje principa rada strojeva i sustava koji ih okružuju kroz praktičnu primjenu
  • razumijevanje prednosti i mana konstrukcija, težišta, položaja, vrsta senzora
  • raspravu o svim zadacima
  • izradu vlastitog robota.

Program radionica robotike pažljivo je prilagođen dječjem uzrastu, no svim radionicama je zajednički cilj motivirati djecu da uče i svojim rukama izrađuju pametne stvari. Na taj način djeca se pripremaju za samostalno i odgovorno stvaranje zajedničke budućnosti!

Eko radionice

U eko radionice uključuju se već i trogodišnjaci. Glavni je cilj osvijestiti djecu o važnosti očuvanja okoliša i razviti kod djece pozitivan stav prema prirodi. Djeca na radionicama stječu osnovna znanja o prirodi, ekologiji, ali se upoznaju i s pojmom održivog razvoja. Program eko radionica najčešće je baziran na:

  • upoznavanju djece s osnovnim pojmovima vezanim uz prirodu i zaštitu prirode
  • upoznavanju djece s važnosti očuvanja prirode
  • upoznavanju djece sa svijetom životinja i bilja
  • poticanju djece na vođenje održivog načina života kroz praktične primjere (djecu se potakne da sami naprave ekološki prihvatljiv predmet)
  • osvještavanje kroz likovno-kreativne pristupe putem kojih djeca sama osmišljaju eko poruke
  • radionicama upoznavanja sa zdravom hranom
  • radionicama upoznavanja s eko igračkama
  • različitim ekološkim akcijama primjerenim dječjoj dobi.

Ne postoji dijete koje ne uživa u eko radionicama jer su interaktivne, zabavne, kreativne i omogućavaju djeci da na svoj, jedinstven i maštovit način, doprinose očuvanju prirode.

Medijske radionice

Medijske radionice obuhvaćaju različite dječje interese kojima su temelj mediji. To mogu biti filmske radionice, novinarske radionice koje uključuju televiziju, radio ili nove medije i radionice medijske pismenosti. Kao i sve navedene radionice, organizatori ih prilagođavaju dječjem uzrastu, a ovisno o dobi uključuju:

  • upoznavanje s osnovama filma, radija, televizije
  • upoznavanje s tehnologijom i načinima korištenja tehnologije
  • upoznavanje s različitim medijskim sadržajima
  • samostalno stvaranje medijskog sadržaja – film, radijska ili televizijska emisija, vijest, reportaža, sadržaj za YouTube
  • razvoj kritičkog razmišljanja prema svim vrstama medijskog sadržaja.

Cilj medijskih radionica je poticati kreativnost i inovativnost kod djece, ali i odgajati generaciju djece koja će razumjeti medije te stvarati medijski sadržaj koji doprinosi razvoju društva.

Debatne radionice

Debatne radionice usmjerene su starijim osnovnoškolcima odnosno djeci s navršenih 10 godina. Ova vrsta radionica usmjerena je razvoju komunikacijskih vještina kod djece i mladih što uključuje vještine javnog nastupa, argumentiranja, ali i kritičkog razmišljanja. Hrvatsko debatno društvo provodi debatni program u brojnim osnovnim školama diljem Hrvatske koji uključuje:

  • debatne vježbe (javni govor i nastup, logičke vježbe)
  • istraživanje različitih tema
  • afirmacijski i negacijski pristup obradi tema
  • debatne turnire
  • debatna natjecanja
  • ljetne kampove.

Sudjelovanje u debatnom programu odnosno debatnim radionicama iznimno doprinosi školskom uspjehu kod djeteta, savladavanju straha od usmenog ispitivanja ili javnih prezentacija i razumijevanju školskog gradiva. Također, dijete se uči poštivanju i toleranciji osobe s kojom razgovara, bez obzira radi li se o roditelju, prijatelju ili učitelju. Pripremite se na argumentiranu raspravu s vašim djetetom jer pristup „zato što sam ja to tako rekao” kod malih debatanata ne prolazi!

Zaključak

I na kraju treba istaknuti da su sve radionice za djecu dostupne i u varijanti zimskih i ljetnih radionica ili kampova. Na vama i vašem djetetu je odluka o tome želite li kvalitetno provedeno vrijeme tijekom školskih praznika, tijekom cijele godine ili ćete kombinirati. Baš kao i debatanti, dali smo vam i više nego dovoljno argumenata zašto trebate upisati dijete na radionicu. Što čekate?