18.12.2020.

Kako pomoći djetetu odabrati pravi instrument

Odabir pravog instrumenta za dijete može biti izazov. Saznajte kako prepoznati koji instrument bi odgovarao vašem djetetu.

Kako bavljenje glazbom utječe na dijete

Glazba je u životu djeteta prisutna od prvih dana njegova rođenja. Roditelji je koriste kako bi umirili dijete, uspavali ga, razveselili i potaknuli na komunikaciju. Glazba je, također, prisutna u vrtićima, školama, na dječjim rođendanima, u kazališnim predstavama, dječjim crtićima i filmovima. Osim što je važno osigurati svakodnevnu prisutnost glazbe u dječjim životima, preporuka je poticati djecu i na bavljenje glazbom. Razloga je mnogo no zajednički nazivnik im je — opći razvoj djeteta. Kada se bavi glazbom, dijete se razvija u ovim područjima:

  • glazba utječe na razvoj dječjeg mozga – mozak se razvija na specifične načine, a svi su oni odgovor na različite aktivnosti učenja. Bavljenje glazbom je, također, oblik učenja koji potiče razvoj moždanih stanica, a za djecu je to iznimno važno jer se u predškolskoj i školskoj dobi nalaze u ključnom stadiju općeg razvoja
  • glazba utječe na kognitivni razvoj djeteta – razvoj dječjeg mozga neposredno utječe i na djetetov kognitivni razvoj. Djeca koja se bave glazbom bolje pamte, razmišljaju, opažaju, a samim time i djeluju
  • glazba utječe na razvoj komunikacijskih vještina – glazba potiče razvoj dječjeg govora i jezičnih vještina pa su djeca uspješnija u verbalnoj, ali i neverbalnoj komunikaciji
  • glazba utječe na razvoj motoričkih vještina – bavljenje glazbom doprinosi razvoju ritma kod djece što je velika prednost za uspješnu motoriku. Djeca će točnije izvoditi pokrete, biti uspješnija u hvatanju, bacanju, skakanju i drugim motoričkim aktivnostima
  • glazba utječe na razvoj kreativnosti – djeca koja se bave glazbom su puno slobodnija u razvoju apstraktnog mišljenja pa su samim time i puno kreativnija u odnosu na vršnjake koji se ne bave glazbom
  • glazba utječe na razvoj emocionalne inteligencije kod djece – glazba kod djece potiče oslobađanje emocija i obogaćuje emocije kod djece pa ih čini emocionalno pismenijima
  • glazba potiče razvoj samopouzdanja i samopoštovanja kod djece – glazba je sama po sebi radost, pobuđuje osjećaj sreće i zadovoljstva, što je itekako važno za razvoj samopouzdanja kod djece

U konačnici, djeca koja su uspješnija u komunikaciji, emocionalno pismena i sretna, imaju puno bolje razvijene i socijalne vještine zbog čega puno bolje funkcioniraju u društvu.

Tipovi djece

Svako dijete učenju pristupa na drugačiji način, što se odnosi i na učenje glazbe. Netko uči gledanjem, netko slušanjem, a netko najbolje uči pokretom. Zbog toga postoje tri osnovne podjele ili tipovi djece prema načinu na koji uče odnosno obrađuju informacije.

Kinestetičko – taktilni tipovi

  • uče kroz tjelesne pokrete i dodir
  • važno im je vidjeti kako se neki predmet koristi
  • dodiruju ljude kako bi privukli njihovu pozornost
  • najbolje pamte izvodeći određeni pokret
  • često gestikuliraju
  • vole izrađivati stvari
  • vole isprobavati nove aktivnosti
  • izazovno im je mirovati kroz duži vremenski period
  • otvorene su osobe

Vizualni tipovi

  • uče kroz gledanje, moraju vidjeti da bi nešto zapamtili
  • vole čitati
  • preferiraju ilustracije i zapisivanje onog što se uči
  • pamte pomoću asocijacija
  • uredni su i organizirani
  • brzo pričaju
  • ne smeta im buka
  • uočavaju detalje
  • mirniji su po prirodi

Auditivini tipovi

  • uče slušajući i prije će zapamtiti ono što čuju nego ono što vide
  • ponekad imaju teškoće u pisanju bilježaka
  • vole čitati naglas
  • detaljni su u opisima
  • pričljivi su i skloni raspravi
  • vole slušati dok im se nešto objašnjava
  • više vole glazbenu od likovne umjetnosti
  • dobri su u imitaciji glasova
  • otvorene su i komunikativne osobe

Djetetu je potrebno iskustvo kako bi otkrilo koji stil učenja više preferira, stoga ga u poticanju da razvija svoj stil nemojte ograničavati. Kad prepoznate kojem tipu vaše dijete pripada, usmjeravajte ga kako bi jačalo svoje samopouzdanje i bilo uspješnije u daljnjem učenju.

Koji instrumenti odgovaraju kojim tipovima djece

Izvrsnost u sviranju ne smije biti jedini razlog zbog kojeg djecu treba poticati na bavljenje glazbom. To može biti dugoročni cilj no dijete prije svega treba uživati. Roditeljstvo je teško i nije lako donijeti odluku o tome što je najbolje za vaše dijete. Ovisno o tome koji je tip vaše dijete, postoje i određeni glazbeni instrumenti koji bi mu mogli odgovarati.

Gitara

Gitara je idealan glazbeni instrument za djecu koja najbolje uče slušanjem, odnosno auditivnom tipu djece. Razlog je u tome što detaljno raspoznaju tonove, igraju se s oštrinom tonova, a odlični su i u improvizaciji. Auditivni tipovi djece mogu lako “kopirati” melodiju netom nakon što je čuju. Iako se sviranje gitare čini jednostavno, treba istaknuti da je to ipak samo dojam. Naime, potrebna je dobra koordinacija kod djeteta jer za sviranje gitare je nužna uporaba osam prstiju. Preporuka je da se s učenjem sviranja gitare za ozbiljno ne kreće prije djetetove osme godine života.

Klavir

Sviranje klavira odgovara vizualnim tipovima djece jer vide rad svojih prstiju i note, a sposobni su vizualizirati tipke čak i kad ih ne vide. Kod sviranja klavira važno je i kako glazbeni izgleda dok svira, način na koji sjedi, što je još jedan plus za djecu koja pripadaju vizualnim tipovima. Pošto su po prirodi mirniji i manje otvoreni, puno im znači pohvala okoline za vještinu sviranja klavira. Stručnjaci savjetuju da se u školu klavira ne upisuju djeca koja tek kreću i u osnovnu školu jer je to samo po sebi izazovan, a ponekad i stresan period za dijete.

Violina

Sviranje violine nije strogo određeno prema tipu djeteta. Auditivnim tipovima vibracije koje nastaju u počecima učenja sviranja violine mogu biti neugodne. No kasnije mogu u potpunosti uživati u glazbi. Vizualnim tipovima odgovara jer nije grupni instrument, vole svirati sami, dok taktilnim tipovima djece odgovara pokret koji prati sviranje. Preporuka je potaknuti dijete na sviranje violine između šeste i devete godine života.

Bubnjevi

Taktilni tipovi djece obožavaju bubnjeve jer je sviranje fizički zahtjevno, a iznimno zabavno. Sviranje bubnjeva znači timski rad i poštivanje pravila, a zajednički nastup je uzbuđenje koje takva djeca obožavaju. Velika prednost sviranja bubnjeva je trošenje energije pa ako u kući imate četverogodišnjaka koji ima viška energije i “udara” gdje god stigne, razmislite o bubnjevima kao rješenju “problema”.

Flauta

Zvuk flaute odgovara svima no možda najviše auditivnim tipovima djece. Za taktilne tipove se ne preporučuje jer sviranje flaute zahtjeva dugotrajno uspravno stajanje bez previše pokreta. Također, nije interesantna djeci koja vole buku i energiju kao što je to u slučaju bubnjeva. Sviranje flaute vole djeca koja uče sporije jer partiture nisu zahtjevne, a teže ide djeci s tankim usnama i izbočenijom gornjom čeljusti. Da bi dijete započelo sviranje flaute mora imati trajne zube i biti dovoljno zrelo da može podnijeti napor puhanja u instrument.

Poticanjem djeteta na sviranje instrumenta možete unaprijediti njegov razvoj, ali riješiti i određeni problem ili poteškoću. Naime, glazba se već neko vrijeme u medicini koristi kao lijek u okviru glazboterapije. Terapija glazbom ublažava poteškoće s govorom, probleme s koncentracijom, odstupanja u motoričkom razvoju ili ponašanju djeteta općenito. Sviranje u svakom slučaju poboljšava kvalitetu života vašeg djeteta ukoliko ono u njemu uživa. A dok je dijete u školi i uči svirati, uživajte i vi. Dajete sve od sebe da pružite djetetu najbolje no ponekad dođe do zasićenja, stoga tih par sati kad djeteta nema pretvorite u vrijeme za sebe. Nemojte stalno plesati kako drugi sviraju!