Kalendar trudnoće po tjednima

35. tjedan trudnoće - mozak vaše bebe intenzivno raste

U 35. tjednu trudnoće bebin brzorastući mozak čini da glava vaše bebe teži više, što znači veći pritisak na mjehur i češće mokrenje i urinarnu inkontinenciju.

Vašoj bebi intenzivno raste mozak

35. tjedan trudnoće je obilježen brzim razvojem i dozrijevanjem mozga i ostalih dijelova neurološkog sustava bebe čime se uz sazrijevanje pluća osiguravaju uvjeti za život vaše bebe izvan maternice. Mozak bebe u 35 tjednu iznosi dvije trećine mozga u 40 tjednu trudnoće što govori samo za sebe o brzini razvoja mozga.

Povećanje mozga je zbog umnažanja i razvoja živčanih stanica kao stvaranja brojnih moždanih nabora jer se time na manjem volumenu može smjestiti veliki broj stanica.

Beba može biti rođena u ovim tjednima bez većih problema iako, kako mozak nije do kraja razvijen, mogu imati problema sa :

  • Usklađivanjem refleksa gutanja i disanja
  • U kasnijem života sa koncentracijom
  • Prestankom disanja –apnea

Od ostalih organskih sustava u ovom tjednu se i dalje razvijaju:

  • Koža – postaje ravnija i manje naborana radi odlaganja masnog tkiva u potkožju
  • Srce i krvne žile su u potpunosti razvijeni.
  • Lanugo (početne) dlačice su gotovo u potpunosti otpale sa tijela
  • Nokti dosižu do vrhova prstiju

Dužina i težina bebe

Dužina bebe je oko  44 cm i težine oko 2300-2500 gr. Beba je veličine poput veće tikve.

Što se događa s mamom

Često mokrenje i inkontinencija

Pritiskom maternice na mokraćni mjehur ali i promjenom odnosa u zdjelici moguće je češće mokrenje i povremeno bježanje mokraće (urinarna inkontinencija) u naponu. Treba isključiti moguće urinarne infekcije koje su također češće u ovim tjednima.

Promjene na dojkama

Dojke se pripremaju za dojenje kako se bliži termin poroda. Djelovanjem hormona trudnoće razvijaju se i rastu mliječne žlijezde, povećava protok krvi kroz dojke  a time se povećava volumen i osjetljivost dojki. Stvara se i oskudno  pojavljuje iz bradavice početno vodenasto mlijeko – kolostrum. Na dojkama se ističu krvne žile, a areola oko bradavice postaje veća i tamnija.

Strije

Strije, koje nastaju radi bržeg širenja trbuha i rastezanja kože, se pojačavaju i šire sivkaste su ili roskaste boje. Osim na trbuhu mogu prisutne na bokovima bedrima i na dojkama. Hidratantnim kremama, vježbanjem s kojim se poboljšava zategnutost i  kože umanjujete razvoj ovih promjena.

Trudnički simptomi u 35. tjednu

Žgaravica

Kako trbuh pritišće želudac i jednjak čest simptom u kasnijim tjednima trudnoće je žgaravica. Kako ju umanjiti ili izbjeći:

  • manji noćni obroci,
  • izbjegavanje hrane koja izaziva kiselinu u želudcu,
  • spavanje sa uzdignutim uzglavljem,
  • korištenje sredstava koji spriječavaju prolaz kiselog želučanog sadržaja u jednjak.

Povremene kontrakcije maternice

Povremene Braxton Hicksove kontrakcije maternice su nešto učestalije, ali i dalje nisu redovite te se mirovanjem ili promjenom položaja tijela smiruju. Preparati magnezija također smanjuju njihovu učestalost

Varikoziteti

Pritiskom maternice na vene zdjelice uz slabost venskog zida razvijaju se proširene vene (varikoziteti) nogu ali i hemoroidi u području analnog otbora  te varikoziteti stidnice koje se očituju pojačanim i ispupčenim venama u području velikih usana.

Tjeskoba

  • Neispavanost (insomnia),
  • povećanje tjelesne težine,
  • otežano obavljanje svakodnevnih aktivnosti,
  • zabrinutost oko predstojećeg poroda,
  • nedostatak daha,

tijekom ovih tjedana dovode do povremenih tjeskobnih raspoloženja. Stoga trebate  obavljati što je više moguće  svakodnevne aktivnost i  prakticirati vježbanje jer se time najbolje preveniraju prethodni simptomi.   

Konstipacija 

Konstipacija u trudnoći je izraženiji simptom u ovim tjednima trudnoće koji je  karakteriziran otežanim pražnjenjem tvrde stolice najčešće manje od tri puta  tjedno. Tome pridonosi veličina maternice koja pritišće i ometa pravilan rad crijeva,  ali i preparati željeza koji se uzimaju nešto češće tijekom trećeg trimestra radi  razvoja anemije. Hormoni trudnoće također usporavaju rad crijeva. Zbog toga je  bitan izbor hrane koja je bogata vlaknima jer će se time poboljšati rad crijeva i  smanjiti osjećaj napuhnutosti

Savjeti stručnjaka za 35. tjedan trudnoće

Edukacija o dojenju

Promjene na dojkama upozoravaju vas da je krajnje vrijeme da se educirate o dojenju u ovim tjednima trudnoće.  O istom osim u literaturi i na internetu se može saznati i na trudničkim tečajevima gdje se pokazuje tehnika dojenja. Nakon poroda bitno je da se i praktički upoznate sa dojenjem i mogućim problemima dok ste u bolnici . Na raspolaganju su vam se sestre primalje i pedijatri te je uputno da što više saznate prije nego što napustite rodilište.  U prvim tjednima nakon poroda možete pitati i patronažne sestre koje će vas nekoliko puta obići kod kuće .

Obavite posjet rodilištu

Kako se bliži termin poroda vrijeme je da iskoristite mogućnost upoznavanja sa prostorom i osobljem rodilišta. Time ćete smanjiti strah od nepoznatog i olakšati si sam tijek poroda. Upoznajte se s: 

  • ambulantom za preglede,
  • prostorijom za pripremu za porod,
  • rađaonom,
  • sobama na odjelu nakon poroda,
  • sanitarnim prostorijama,
  • kupaonicom,
  • prostorijama za posjete.

Provjerite smještaj novorođenčadi, opremljenost soba za previjanje i kupanje djeteta… Pitajte što je potrebno ponijeti od opreme i odjeće za dijete i vas tijekom boravka u ustanovi. Većina rodilišta ima dane otvorenih vrata ili tijekom trudničkih tečajeva imaju organizirani obilazak prostora

Pripazite na prehranu

Kako je u ovim tjednima brzi razvoj mozga bitno je obratiti pozornost na prehranu

  • Vitaminima  B skupine – folna kiselina, B12 vitamin…
  • Omega tri masnim  nezasićenem masnim  kiselinama- DHA i EPA (dokozaheksainska masna kiselina i eicozapentainska masna  kiselina)

Prilagodite vježbanje završnom tromjesečju

Vježbanje u trudnoći pridonosi boljem raspoloženju, kvalitetnijem odmoru te smanjivanju mogućih problema koje nose predstojeći tjedni i porod. Vježbe moraju biti prilagođene vašim mogućnostima i anatomskim promjenama koje uzrokuje trudnoća. Kegelove vježbe, joga, pilates i vježbe istezanja pomažu u sprječavanju mnogih simptoma koje trudnoća nosi a također utječu na pozitivan stav i dobro raspoloženje. Kod trenera i liječnika raspitajte se o vrsti vježba koje ćete prakticirati a prilikom kojih trebate izbjegavati vježbe:

  • nahglih pokreta,
  • s udaranjem ili pritiskom na trbuh,
  • koje zahtijevaju skakanje,
  • široke opsege pokreta prilikom vježbanja
  • te koje uzrokuju prebrzi rad srca – frekvencije srca iznad 120 otkucaja u minuti.

Preporučeni proizvodi – Opremite se na vrijeme

Kako bi vrijeme nakon poroda bilo što manje stresno uputno je prije poroda planirati nabavu određene opreme za novog člana obitelji:

  • Krevetac za bebu , novi madrac, jastuk….
  • Stol za previjanje i kupanje bebe 
  •  prostor za odlaganje dječje  robe 
    • Škarice za nokte s tupim vrhom, krema za guzu, pelene, ručnici, šampon za kupku, štapići za uši…kojima ćete naći mjesto na stolu za previjanje
  • Dječja kolica
  • Sjedalica za auto.
  • Oprema za dodatnu prehranu djeteta – bočice, dude, sterilizator…