12.03.2019.

Motorički razvoj djeteta predškolske dobi

Korak po korak

Iznimno je važno da se motorički razvoj odvija normalnim putem, što znači da se od djeteta ne očekuje izvođenje kompleksnih pokreta prije nego što usvoji osnovne. Motorički, odnosno psihomotorni razvoj, ne smije se forsirati, ali može se poticati. Igra i podražaji koje dijete prima od svojih roditelja i okoline igraju veliku ulogu, ali zato treba dobro proučiti za što je dijete sposobno u određenoj dobi i ići korak po korak.

Motorika djeteta u prvoj godini života

Motorički razvoj djeteta po mjesecima u prvih se šest mjeseci života promatra kroz potrbušni ili leđni stav, s obzirom da su to najčešći bebini položaji. Pokreti novorođenčeta su refleksni, zglobovi su mu savijeni, stražnjica podignuta, a u ležećem položaju ruke lagano raširene i savijene u laktovima. Sa šest tjedana života ta savijenost lagano popušta i počinje oslanjanje na ruke te prvi pokušaji podizanja glavice.

Tromjesečna beba može sve dulje držati glavicu u zraku i podizati rameni obruč, a pomalo počinje i razvoj koordinacije oko-ruka-usta, odnosno okulomotorne koordinacije. U dobi od pet mjeseci beba se podiže od podloge, pruža ruku, premješta igračke, a šestomjesečnjak se dosta sigurno okreće s leđa na trbuh. Nakon navršenih sedam mjeseci dijete se kratko zadržava u sjedećem položaju, počinju pokušaji puzanja i razvija se pincetni hvat u kojem je jedan prstić ispružen, a drugi savinut.

Početak pravog puzanja pripisuje se dobi od osam mjeseci, dok u devetom mjesecu života dijete puže i samostalno sjedi. Do kraja prve godine hoda uz oslonac, pokušava napraviti samostalne korake, a počinje i razvoj fine motorike što je preduvjet za razvoj grafomotorike vašeg mališana. 

Grafomotoričke vježbe za predškolce u prvoj godini života

Za poboljšanje kontrole glave i trupa postavite ispred bebe igračku koja proizvodi zvukove, što će je potaknuti da podigne glavu i pogleda u smjeru igračke. Također, možete je postaviti na veliku loptu, primjerice na loptu za pilates, i ljuljati naprijed-natrag. Kako biste bebu potaknuli na okretanje, podbočite je dekicom i igračku položite u razini njezinih ramena kako bi za njom posegnula, a kada je uhvati pomičite igračku preko bebe tako da se prevrne na drugu stranu pa zatim na leđa.

U dobi kada je kralježnica bebe dovoljno ojačala, posjednite je na svoju nogu i njišite je lagano kako bi otkrila svoju ravnotežu, što pomaže u savladavanju sjedenja. Kada beba pokaže interes za puzanjem, postavite je na trbuh, podignite joj tijelo i potaknite je da se osloni na ispružene ruke ljuljajući je prema naprijed. Također, kada je oslonjena na ruke i koljena, možete je ohrabrivati da jednom rukom posegne za igračkom dok svu težinu održava na drugoj.

Stajanje se najčešće razvija uz pomoć namještaja u kući ili ograde krevetića. Tijekom igre dijete možete postaviti na koljena u blizini stolića, potom lupkati po stoliću kako biste djetetu privukli pažnju i potaknuli ga na ustajanje.

Kako do kraja prve godine puzanje i stajanje polako prelazi u hodanje, djetetu treba dati dovoljno podražaja koji će ga ohrabriti na prve korake. Možete mu dati da nauči hodati uz omiljenu igračku, a odlične vježbe za hodanje su igre podizanja i sakupljanja stvari, kao i hodanje uz razne guralice. Najvažnije od svega je da dijete pohvalite svaki put kad savlada novu vještinu.

Motorika djeteta do treće godine života

Motorički razvoj djeteta od navršene prve pa do treće godine života promatra se, također, po mjesecima, samo što su ta razdoblja puno dulja i ne vrijede jednako za svako dijete. Važno je da je psihomotorni razvoj djeteta po mjesecima kontinuiran bez obzira na tempo djetetovog razvoja.

Do navršene godine i pol djeca samostalno stoje, sjede i hodaju. Vole gurati, vući, bacati male predmete (pogotovo loptice) te vole bockati, vrtjeti, otvarati i stiskati. Stalno skidaju kapu, rukavice i čarape, okreću stranice knjiga, drže olovku i šaraju, ali bez kontrole. Tijekom jela sposobni su držati žlicu, ali teško dovode hranu do usta. Mahanje pa-pa i pljeskanje rukama u ovoj je dobi uspješno savladano.

S navršene dvije godine djeca uz vašu pomoć hodaju uz stepenice, koračaju unatrag i vole potrčati, iako se ne znaju zaustaviti ili okrenuti. Pomažu u pranju ruku, jedu samostalno sa žlicom, bacaju ili kotrljaju veliku loptu, sjede i kreću se na autićima ili guralicama. Pravi su mali stručnjaci u otvaranju ladica, ormarića i kutija.

U dobi od 25 do 30 mjeseci života predškolska djeca poskakuju na mjestu, hodaju na prstima, hodaju uz i niz stepenice s obje noge na stepenici, a kreću se i unatraške. Okulomotorna koordinacija je dosta razvijena, drže olovku palcem i kažiprstom, otvaraju i zatvaraju patentni zatvarač na odjeći te je sami skidaju.

U sljedećih 6 mjeseci života većina djece nauči obuvati cipele no ne zna zavezati vezice. Pokušavaju hvatati veliku loptu, bacaju je rukom i udaraju nogom prema naprijed. Voze tricikl, samostalno se penju i spuštaju niz tobogan, preskaču malene prepreke. Jedu sa žlicom i vilicom, peru ruke i zube, a vole sudjelovati i u pripremi hrane. Grafomotorički su sposobni držati olovku s tri prsta, precrtati horizontalnu i vertikalnu liniju i krug.

Grafomotoričke vježbe za predškolce do treće godine života

Najvažnije je potaknuti maštu djeteta, a to ćete najbolje učiniti kroz igru i vježbanje. Možete osmisliti igrokaz s djetetovim najdražim junacima koji nerijetko trče, skaču, lete ili prelaze preko prepreka. U igru uključite ples i glazbu, ali i brojne druge rekvizite, primjerice vreću punu loptica.

Raznim utrkama (primjerice, puzanjem ili četveronoške) možete potaknuti razvoj djetetove ravnoteže, a ne zaboravite ni na različite vrste hoda (primjerice, pingvinskog), što poboljšava tehniku trčanja kod djeteta. Grafomotoričke vježbe u ovom razdoblju baziraju se na usavršavanju finih pokreta uz pomoć igrački s tipkama, modeliranja plastelina, slaganja tornjeva od kockica, crtanja prstima i sortiranja sitnih predmeta poput sjemenki. Pritom pripazite da sitni predmeti s kojima se vaše dijete igra ne predstavljaju opasnost za njegovo zdravlje.

Motorika djeteta od treće do šeste godine života

I u ovom periodu djetetova života u obzir treba uzeti ritam i individualnost svakog djeteta, važno je samo da nema velikih odstupanja u razvoju s obzirom da je ova dob, zapravo, predškolsko razdoblje života vašeg djeteta.

Kretnje trogodišnjaka postaju sve brže i sigurnije. Dijete se naglo zaustavlja nakon trčanja, okreće, stoji i poskakuje na jednoj nozi. Može uhvatiti loptu, baciti je u visini svoje glave minimalno metar ispred sebe i snažno je udariti nogom. Dijete je sposobno voziti tricikl i ljuljati se samo na ljuljački.

Četverogodišnje dijete još je spretnije u igrama s loptom, skače s podloge, u vis i dalj te pokušava napraviti kolut naprijed. Što se tiče grafomotoričkog razvoja, do pete godine života djeca olovku drže vrhovima prstiju, crtaju dijagonalne linije i kvadrat te neka slova i brojeve.

Do šeste godine života nauče olovku držati pravilno, precrtavaju trokut, sposobna su napisati svoje ime i prepisuju većinu tiskanih slova. Djeca u toj dobi trče uza stube, rade kolut naprijed, kreću se skladno u ritmu glazbe i znaju se koturati ili klizati, što nije ni čudno jer s navršenih šest godina vaše dijete uskoro prestaje biti predškolarac.

Grafomotoričke vježbe za predškolce od treće do šeste godine života

Dijete u ovom periodu instinktivno traži nove i zahtjevnije podražaje, odnosno igre, zato što je snažnije, izdržljivije i ima sve bolju ravnotežu. Brojne su igre s loptama koje možete igrati u paru ili većem društvu. Možete mu zadati da hoda na petama, prstima ili unatraške kako biste dodatno osnažili njegov napredak.

Uvedite igre natjecateljskog karaktera, poput skakanja u vreći, štafete ili preskakanja prepreka. Važno je da dijete uvijek usmjeravate da pomaže onome s kim je u paru, ali i protivničkoj ekipi. Motorički razvoj uvijek se promatra u skladu s emocionalnim razvojem djeteta.

Kako bi se predškolsko dijete što uspješnije nosilo s obvezama koje ga čekaju, dobro je poticati razvoj vizualne percepcije, pažnje i pamćenja već od treće godine. Memory, puzzle, uočavanje istog, sličnog i različitog na slikama, precrtavanje predložaka i prolazak kroz nacrtani labirint odlične su igre za razvoj grafomotorike.

Za savladavanje vještine pisanja slova potrebno je odrediti dominatnu ruku djeteta — ono će do pete godine pokazati sklonost korištenja lijeve ili desne. Pomozite djetetu da pravilno drži olovku i pripazite da dok pisanja tijelo bude uspravno. Zadajte mu da crta prepoznatljive likove, boja unutar zadanih okvira i precrtava razne oblike poput kruga, kvadrata, trokuta ili romba.

Oprezno s ekranima!

Vjerujemo da se vaše dijete odlično snalazi s računalom, tabletom ili pametnim telefonom, bilo da igra igrice ili sluša omiljene pjesme. Tehnologija mališanima može pomoći u prepoznavanju slova i brojeva, u razvoju logike, memorije i motorike.

No korištenje tehnologije u ranoj dobi ima svoje nedostatke jer pretjerana uporaba smanjuje potrebu za crtanjem i pisanjem po podlozi, a time se ne ostvaruje razvoj punog potencijala šake i prstiju, odnosno fine motorike ruku. Ograničite djetetu vrijeme provedeno uz ekrane i usmjerite ga na druge sadržaje i interakciju s djecom ili odraslima. Ponekad to može biti izuzetno zahtjevno, ali nemojte nikada ići linijom manjeg otpora zbog dobrobiti vašeg djeteta.